مرکز فروش و ساخت پکینگ در تهران

مجموعه هاک صنعت در تهران؛فروش و تولیدکننده انواع پکینگ،قطعات لاستیکی و پلیمری انواع ضربه گیر ، دیافراگم ، اورینگ و پکینگ ، کاسه نمد ، لاستیک مکش ، لاستیک شیرپروانه انواع واشر و پلیت مبدل حرارتی صفحه ای انواع گسکت لاستیکی ، گرافیتی ، گرافویل ،انواع سیل های مکانیکی انواع قطعات تفلونی ، پلی یورتان ، پلی آمید رابرکوپلینگ ، اسلیو انواع فیلتر ، صافی ( تولید قطعات لاستیکی و پلیمری )

پکینگ چیست؟

به عنوان یک عنصر آب بندی در موتورهای بخار اولیه خدمت کرده است. پیشرفت فرآیندهای تولید و استخراج نفت خام در طول قرن نوزدهم به توسعه مواد مورد استفاده در پکینگ کمک کرد. پکینگ ها به دلیل طراحی بدون عارضه، مقرون به صرفه بودن و دسترسی آسان، در این دوره به ویژه در سیستم های آبرسانی برجسته بودند.

قیمت و خرید پکینگ

شرکت هاک صنعت با تجربه و تخصص در زمینه تولید و فروش انواع پکینگ، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در این حوزه فعالیت دارد. پکینگ‌ها یکی از بنیانی‌ترین عناصر در محافظت از محیط زیست و اشیاء مختلف هستند. این محصولات با استفاده از لاستیک طبیعی یا مصنوعی به‌عنوان جنس اصلی تولید می‌شوند و به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مانند انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر نشت مایعات، در بسیاری از صنایع کاربرد دارند.

از جمله خدمات این شرکت می‌توان به تولید پکینگ در ابعاد و متریال‌های مختلف اشاره کرد. برای استعلام قیمت یا خرید پکینگ با ابعاد و خصوصیات مورد نظر، شما می‌توانید با تماس مستقیم با شرکت لاستیک‌سازی سپاهان گستر، جزئیات بیشتری را دریافت کنید و تصمیم بهتری برای نیازهای خود بگیرید.

متریال ساخت پکینگ 

مواد ساخت پکینگ می‌توانند از انواع مختلف مواد باشند که از ویژگی‌ها و نیازهای مختلف بهره می‌برند. در زیر، نمونه‌هایی از مواد معمولاً استفاده شده در تولید پکینگ‌ها آمده است:

پکینگ ها از چه متریالی و با چه هدفی درست شده اند؟

مواد لاستیکی

نئوپرن (Neoprene) مقاومت به روغن، حرارت، و شیمیایی‌ها دارد.

نیتریل (Nitrile) مقاومت خوب به روغن و سوختها دارد.

فلوروئلاستومر (Fluoroelastomer) مقاومت بالا به حرارت و شیمیایی‌ها دارد.

مواد فلزی

آلومینیوم (Aluminum) برای پکینگ‌های با فشرده‌سازی بالا و دماهای بالا استفاده می‌شود.
– **فولاد ضدزنگ (Stainless Steel):** برای مواردی که مقاومت به زنگ زدگی مهم است.

مواد گرافیتی

پکینگ گرافیتی (Graphite Packing) مقاومت به حرارت و فشار بالا را فراهم می‌کند.

مواد فیبری

پکینگ الیاف طبیعی (Natural Fiber Packing):** شامل الیافی مانند پنبه یا جوت است که در مواد چسبنده مختلف غوطه‌ور شده و برای دماهای متوسط ​​مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد پلیمری

پلی‌آمید (Polyamide) مقاومت به سایش و حرارت دارد.
تفلون (PTFE) برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی و دماهای بالا استفاده می‌شود.

مواد سرامیکی

پکینگ سرامیکی (Ceramic Packing) برای مقاومت در برابر سایش و حرارت بالا استفاده می‌شود.

مواد کامپوزیت

پکینگ کامپوزیت (Composite Packing) ترکیبی از مواد مختلفی مانند الیاف، گرافیت، و پلیمرها که ویژگی‌های متفاوتی را ترکیب می‌کنند.

هر یک از این مواد بر اساس ویژگی‌ها و مواصفات مورد نیاز برای کاربردهای مختلف انتخاب می‌شوند. انتخاب مواد ساخت پکینگ بستگی به شرایط محیطی، دما، فشار، و نوع سیال کاربردی دارد.

عملکرد پکینگ در صنایع

هنگامی که پکینگ در حفره آب بندی تعیین شده قرار می گیرد، از طریق پیچ یا شیار آب بندی معروف به «غده» تحت فشار محوری قرار می گیرد. از آنجا که شافت و پکینگ حرکت نسبی را تجربه می کنند، انعطاف پذیری پکینگ نیروی شعاعی ایجاد می کند و در نتیجه با شافت تماس می گیرد که به آن «pinkink» نیز گفته می شود. به طور همزمان، روان کننده یک لایه نازک از روغن را روی سطح تماس ایجاد می کند که به عنوان «اثر تحمل» شناخته می شود.

در مناطقی که تماس وجود ندارد، شیارهای روغنی تشکیل می شوند. در نتیجه، یک شکل مارپیچی توسط بخش های متناوب تماس و غیر تماسی ایجاد می شود که نقش حیاتی در جلوگیری از نشت مایع دارد. عملکرد نوک زدن در درجه اول بر اساس این لایه های نازک و اشکال مارپیچ است.

برای اطمینان از مهر و موم موثر، ضروری است که فشرده سازی و روانکاری مناسب حفظ شود، زیرا این امر باعث حفظ اثر تحمل و «مارپیچ» (دخمه پرپیچ و خم) می شود. اگر روغن کاری کافی نباشد یا فشرده سازی بیش از حد اعمال شود، لایه روغن به اندازه کافی تشکیل نمی شود.

در نتیجه، اصطکاک بدون روانکاری بین شفت و پرکننده رخ می دهد، منجر به آسیب شفت و خوردگی می شود.

انواع پکینگ

طبقه بندی پکینگ ها می تواند به طور گسترده ای به دو گروه اصلی طبقه بندی شود، همانطور که در بخش های زیر توضیح داده شده است.

نوارهای درزگیر

نوارهای درزگیر، همچنین به عنوان «مهر و موم نمدی» شناخته می شوند، نوارهایی را شامل می شوند که از نظر استراتژیک در پوسته و شیار درزگیر قرار می گیرند. در حوزه سیلانت های تماسی، این نوع خاص از روش آب بندی در کاهش نشت روغن کاربرد دارد و در درجه اول در موتورهایی که در سرعت، دما و فشار پایین کار می کنند استفاده می شود. با این حال، شایان ذکر است که سیلانت های نوار برای آب بندی گازها مناسب نیستند، هرچند به عنوان محافظ گرد و غبار موثر عمل می کنند.

نکته مهم در استفاده از نوار درزگیر

هنگام استفاده از نوارهای درزگیر برای حاوی مایعات، توجه به این نکته مهم است که اثربخشی فرآیند آب بندی با افزایش ویسکوزیته بهبود می یابد. برعکس، برای مایعات با ویسکوزیته کم مانند نفت سفید، عملکرد آب بندی کمتر از حد است. هنگام استفاده از درزگیرهای نواری، توصیه می شود سرعت حرکت شافت را به بالاتر از 3 متر بر ثانیه محدود کنید.

حتی با استفاده از نوارهای با کیفیت بالا، باید از بیش از سرعت شافت 10 متر بر ثانیه خودداری کرد. با این وجود، اگر قطر شفت شناخته شده باشد، این سرعت را می توان به انقلاب در هر دقیقه (دور در دقیقه) تبدیل کرد.

در حال حاضر، لازم به ذکر است که در شرایط خاص، آب بندی مطلوب را می توان در سرعت های حداکثر 20 متر بر ثانیه به دست آورد، به شرطی که شفت های مناسب با سطوح صیقلی و روانکاری شده در ترکیب با نوارهای درزگیر با کیفیت بالا استفاده شود. محدوده دمای طبیعی برای این تجهیزات 90 درجه سانتیگراد یا پایین تر است، در حالی که فشار عملیاتی در سطح اتمسفر باقی می ماند.

مهر و موم پکینگ

استفاده از «مهر و موم پکینگ»، یک نوع جایگزین که بهتر عمل می کند، در پکن شایع است. معمولاً در شرایط دما و فشار بالا استفاده می شود.

به طور طبیعی، این نوع پکینگ باید در سرعت های کم استفاده شود. هنگام استفاده از پکینگ در پمپ آب، سرعت پمپ نباید از 6 متر بر ثانیه فراتر رود زیرا این نوع آب بندی خاص در برابر خوردگی مقاوم نیست. سطح تماس بالا بین شفت و پکینگ، همراه با فشار قابل توجهی که بر روی شفت اعمال می شود، خطر خوردگی را افزایش می دهد.

اگر متوجه شویم که تحت فشار زیاد کار می کنیم، لازم است پیچ های دستگاه را با گشتاور بیشتری محکم کنیم تا نیروی وارد شده بر شافت افزایش یابد، بنابراین از هرگونه نشتی جلوگیری می شود. همزمان، سرعت شفت باید به دلیل تأثیر آن بر فشار و سرعت کاهش یابد. در حالی که سرعت را می توان در هنگام فشار کم افزایش داد، باید در شرایط فشار بالا تا حدی کاهش یابد تا از هرگونه عوارض آب بندی ناشی از فشار بیش از حد جلوگیری شود.

علت نشت پکینگ

به طور کلی، علت نشت پکینگ را می توان به دمای بالای تولید شده توسط اصطکاک نسبت داد، در نتیجه تبخیر یا احتراق قسمت های خاصی از پکینگ، در نتیجه منجر به نشت می شود. در چنین شرایطی، توصیه می شود پکینگ را با موارد جدید جایگزین کنید. پکینگ ها در مقایسه با سایر گزینه های موجود در زمینه آبراه ها بسیار مقرون به صرفه هستند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که پکینگ ها به طور قابل توجهی حجیم تر و سنگین تر از سایر آبراه ها هستند.

چه زمانی به مهر و موم مکانیکی متوسل می شویم؟

برای بسیاری از تجهیزات و شرایط عملیاتی، استفاده از سیلانت های مکانیکی، به ویژه نوارهای درزگیر، بر استفاده از پکینگ اولویت دارد. مهر و موم های مکانیکی، به ویژه «مهر و موم مکانیکی دوگانه»، اثربخشی خود را هنگامی که نشت مایع، که به طور کامل با پکینگ قابل پیشگیری نیست، اثبات می کند، باعث مسائل زیست محیطی گسترده می شود.

حتی زمانی که چشم غیر مسلح نمی تواند هیچ نشتی را ثبت کند، دود سمی هنوز هم می تواند به عنوان یک نوع نشت ناشی از استفاده از پکینگ ها در نظر گرفته شود. در نتیجه، هنگام استفاده از پمپ ها و همزن ها (میکسر)، بسیار مهم است که هنگام انتخاب نوع مناسب درزگیر احتیاط بیشتری داشته باشید.

عواملی که بر انتخاب مهر و موم مکانیکی نسبت به پکینگ تأثیر می گذارند

در این تحلیل، ما برخی از عوامل موثر بر تصمیم گیری برای استفاده از مهر و موم مکانیکی به جای پکینگ را بررسی خواهیم کرد.

قابلیت اطمینان و خرابی

برای آب بندی بهینه، مهر و موم مکانیکی باید استفاده شود، با وجود هزینه اولیه بالاتر آنها در مقایسه با پکینگ. با این حال، با گذشت زمان، هزینه جبران می شود. به عبارت دیگر، بازده سرمایه گذاری یک عامل کلیدی به نفع جایگزینی روش سنتی آب بندی است.

نشت محصول

در حالی که پکینگ ها به طور معمول از نشت جلوگیری می کنند، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که حداقل مقدار نشت به دلیل ماهیت مایع مهر و موم شده رخ دهد. علاوه بر این، با توجه به طول عمر کوتاه پکینگ ها، فراوانی نشت و خرابی بیشتر است. در حالی که این ممکن است همیشه مسئله مهمی نباشد، صنایع خاص حجم نشت را از نظر زیست محیطی و مالی بسیار مهم می دانند، زیرا می تواند منجر به خرابی تجهیزات شود.

علاوه بر این، هزینه جایگزینی پکینگ ها و استخدام تکنسین های ماهر برای انجام این کار یک هزینه مستقل است. اگر استفاده از مهر و موم های مکانیکی به طور موثری از نشت محصولات با ارزش جلوگیری کند، بدون شک هزینه استفاده از چنین درزگیرها قابل توجیه خواهد بود. در نتیجه، توصیه می شود حجم مایع نشت شده را به صورت هفتگی اندازه گیری کنید تا میزان نشت سالانه به طور دقیق تخمین زده شود. ضرب این مقدار در تعداد پمپ های موجود یا تجهیزات آب بندی، مقدار سالانه تلفات را فراهم می کند و تصمیم گیری مناسب را تسهیل می کند.

تعمیر و نگهداری

استفاده از پکینگ ها نیاز به نیروی کار بیشتری برای جایگزینی دارد و هزینه های مربوط به کار نیز باید در هنگام اجرای این سیستم ها مورد توجه قرار گیرد.

دسترسی به اتاق آب بند

از آنجا که پکینگ ها با گذشت زمان خورده می شوند و غده نیاز به تنظیم مجدد دوره ای دارد، در دسترس بودن «جعبه چاشنی» هنگام انتخاب پکینگ به عنوان روش آب بندی به یک عامل مهم تبدیل می شود.

آلودگی و رقت محصول

با توجه به اینکه اکثر دستگاه هایی که از پکینگ برای آب بندی استفاده می کنند نیاز به چرخش آب برای اهداف خنک کننده دارند، این گردش آب ممکن است منجر به کاهش غلظت مواد یا آلودگی محصول نهایی شود.

کاهش مصرف انرژی از طریق استفاده از سیلانت های مکانیکی، در مقایسه با پکینگ، یک مزیت قابل توجه است. مشاهده شده است که پکینگ کننده ها به طور متوسط شش برابر انرژی بیشتری نسبت به روش های آب بندی جایگزین مصرف می کنند. برای نشان دادن این مفهوم، تصور کنید که ماشین خود را با ترمز دستی درگیر می کنید، که منجر به افزایش مصرف سوخت می شود. به طور مشابه، پکینگ های محکم در اطراف شفت به مصرف انرژی بیشتر کمک می کند. در موارد خاص، پمپ های با عملکرد و سرعت پایین این مسائل را حتی بیشتر تشدید می کنند.

آلودگی مواد روان کننده درون یاتاقان ها و تجهیزات دوار به عنوان یکی از علل اصلی آسیب به این قطعات شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که حتی سطح آلودگی 0.002 درصد منجر به کاهش 50 درصدی طول عمر یاتاقان ها می شود. برای فراهم کردن زمینه، این سطح از آلودگی معادل تنها دو قطره آب در یک لیتر روغن است. طراحی سیلانت های مکانیکی با هدف ایجاد مقاومت دائمی در برابر نشت و آلودگی، اجازه می دهد تا طول عمر طولانی قطعات تا زمانی که این عوامل به حداقل برسد.